Hæklet savlesmæk og suttesnor

Jeg har hæklet en savlesmæk til Dicte. Herhjemme er der diskussion om det hedder en savlesmæk eller om det er en hagesmæk.

Jeg kalder det en savlesmæk, fordi det er det, den er til. Dicte sutter ofte på fingrene og når hun gør det savler hun altså meget. Så der skal savlesmækker til 🙂

Opskriften på den her er fra jettelangelund.dk, og jeg synes, at den er rigtig sød. Jeg har hæklet den mindste størrelse, men jeg synes, at den ser meget lille ud, så jeg hækler nok en lidt større også.

Suttesnoren er min egen opskrift, og hæklet med puffmasker. Den er meget nem at hækle.

Du skal bruge:
Bomuldsgarn 8/4 – jeg har brugt mindre end et nøgle til både suttesnor og smæk.
Hæklenål nr. 2½
Clips – kan købes mange steder i mange forskellige udformninger.

Forkortelser:
m = maske
lm = luftmaske
fm = fastmaske

Sådan hækles en puffmaske:
Slå om garnet, stik ned i masken,slå garnet om nålen og træk det med tilbage = 3 løkker – gentag yderligere 2 gange, slå om – du har nu 7 masker på nålen, slå om og træk igennem alle 7 m.
Du kan finde videoer på youtube, hvis du har behov for at se det.

  1. Start med at lave en løkke rundt om clipsen og hækl 8 fm. Vend med 1 lm.
  2. Hækl 1 puffmaske i 2. m fra nålen, *spring 1 m over, hækl 1 puffmaske* – gentag yderligere 2 gange. Du har ialt 4 puffmasker.
    Vend med 1 lm.
  3. *Hækl 1 puffmaske imellem 2 puffmasker på forrige række*. Gentag yderligere 3 gange. Sidste puffmaske hækles imellem den sidste puffmaske og vendelm på forrige række.
  4. Gentag række 3 indtil du har den ønskede længde. Slut med en række fra bagsiden.

    Når din suttesnor har den ønskede længde skal du lave ringen så den kan sættes fast på sutten.
    Husk at den totale længde på en suttesnor ikke må være længere end 22 cm, inkl. clips og ring.
  5. Hækl 15 lm, hæft med en km i modsatte side af suttesnoren. Vend og hækl fm rundt i lm-buen. Jeg hæklede 20 fm, de skal sidde tæt, så hækl så mange du kan. Slut med en km i sidste puffmaske.

    Bryd garnet og hæft enderne.

Forfatter Helle Kjær

Jeg hedder Helle Jeg bor i Aalborg, den bedste by i Danmark. Jeg er gift med min mand, som jeg har kendt i 30 år, jeg har 2 voksne børn, 1 svigersøn og snart bliver jeg mormor til vores første barnebarn. Så er jeg selvfølgelig også 'mor' til vores dejlige Jack Russell Terrier Anton. På min blog skriver jeg om mit helt almindelige liv ;-) Min store interesse er håndarbejde, mest strik og hækling. Senest er vævning også kommet i spil, og jeg øver mig stadig. Derudover læser jeg meget, mest krimier, men også biografier finder vej til mit natbord. Om sommeren bruger jeg meget tid i min have, og så har vi en en lille båd, som vi gerne sejler i. Skriv meget gerne en kommentar her på bloggen. Du må også meget gerne sende en mail til helles.havehus@gmail.com

Skriv en kommentar