Hjemmelavet rugbrød

For mange år siden bagte jeg selv rugbrød, indtil vi blev lidt trætte af det. Det vil sige, at ungerne ikke gad spise det mere. Nu vil jeg i gang igen, og nettet er blevet gennemsøgt for opskrifter og fif. Jeg vil have et luftigt brød med masser af bløde kerner.

For 10 dage siden satte jeg en surdej i gang. Jeg tog udgangspunkt i Claus Meyers opskrift, og så fulgte jeg den ikke alligevel ikke helt. Jeg havde ikke lige det rigtige mel, men det er jo ikke afgørende. Forskellen fra når jeg tidligere har arbejdet med surdej, er at den er meget tyndere. Den er næsten så tynd som vand, og det undrer mig meget. Nu skal det imidlertid prøves, og den kan jo altid gøres tykkere når den skal fyldes op.

Rugbrød

Surdej:

  • 9 dl. koldt vand
  • 150 gr. øko hvedemel
  • 75 gr. øko grahamsmel
  • 75 gr. rugmel

Jeg havde ikke mere grahamsmel, så jeg brugte fuldkornshvedemel istedet. Hæld alle ingredienserne i en skål og pisk det godt sammen. Hæld dejen i et glas, dæk beholderen delvist, så dejen stadig kan ånde og opbevar den ved 15-20 gr. Pas på, der kan godt være for varmt i køkkenet.

Pisk i surdejen 3 gang om dagen, sørg for at komme i bund. Surdejen bundfalder sig, og bundfaldet vil ganske enkelt rådne, hvis den ikke bliver blandet med væsken.

Efter ca. 10 dage er surdejen klar. Nogle gange går der ikke så lang tid, og den kan være klar allerede efter 5 dage. Duft til den, den skal dufte som en god, mørk øl.

Rugbrød:

Denne gang brugte jeg, hvad jeg havde i køkkenskabet:

  • 100 gram spelt bageblanding
  • 100 gram rugkerner (klar til brug) – skal ikke stå i blød natten over, da det er et “klar til brug” produkt
  • 100 gram skårne rugkerner

Kommes i en skål og dækkes godt og vel med vand. Overdækkes og står til næste dag.

  • 5 dl mørk øl
  • 1 1/2 dl surdej
  • 25 gram brændt maltmel
  • 10 gram gær
  • 1 1/2 spsk sirup
  • 1 spsk salt
  • 400 gram rugmel
  • 200 gram hvedemel
  • 100 gram hørfrø

I en anden skål, blandes øl, surdej, gær, salt, maltmel og sirup sammen. Derefter tilsættes rugmel, hørfrø og hvedemel, hvorefter dejen røres godt og grundigt sammen i ca. 5 minutter.

Rugbrød skive

Dæk skålen til og lad dejen arbejde natten over ved stuetemperatur.

  • ekstra 100 gram hvedemel til dagen derpå
  • rapsolie til formen

Næste dag hældes vandet fra kernerne og sørg for at dræn dem godt. Derefter blandes kernerne i dejen og der tilsættes ydereligere 100 gram hvedemel.

Rør det hele godt rundt i ca. 5 minutter og smør derefter en form med rapsolie og hæld dejen over i formen.

Lad dejen efterhæve i ca. 2 timer. Hold øje med hvordan den vokser, det gældes om at få den ovnen mens den hæver godt, hvis dejen når kanten på din form, så er det bare med at få den ind.

Jeg kunne ikke komme til at bage rugbrødet med det samme, så jeg stillede formen i køleskabet. Næste dag tog jeg det ud, og lod det stå 1 times tid på køkkenbordet, inden det blev bagt.

Nu skal rugbrødet bage i 2 timer ved 180 grader i en forvarmet ovn på nederste rille, men ca. hver 20 minut, så skal den øverste skorpe vædes med vand. Det kan gøres med en forstøver eller det kan gøres ved at pensle dejen forsigtigt, bare giv den rigeligt. Det forhindrer skorpen i at blive for hård.

Efter de første 25 minutter skal dejen også punkteres. Gør dette med en kødnål eller spids kniv, det gældes om at få en måde så brødet afgiver damp, hvilket forhindrer at den øverste skorpe falder af.

Bemærk at det er svært at få rugbrødet til ikke at sprække bare lidt, men det gør ikke så meget.

Når rugbrødet er færdig, pakkes det straks ind i vådt viskestykke og hviler mindst 2 timer, så det lige får lov at sætte sig, men så er der ellers også serveret rigtig lækkert rugbrød.

Forfatter Helle Kjær

Jeg hedder Helle, jeg er 52 år og bor i Aalborg, den bedste by i Danmark. Jeg er gift med min mand, som jeg har kendt i 30 år, jeg er mor til 2 skønne, voksne børn og derudover er jeg 'mor' til vores dejlige Jack Russell Anton. På min blog skriver jeg om mit helt almindelige liv ;-) Min store interesse er håndarbejde, mest strik og hækling. Senest er vævning også kommet i spil, og jeg øver mig stadig. Derudover læser jeg meget, mest krimier, men også biografier finder vej til mit natbord. Om sommeren bruger jeg meget tid i min have, og så har vi en fin lille sejljolle, som vi elsker at sejle ud på Limfjorden i. Skriv meget gerne en kommentar her på bloggen. Du må også meget gerne sende en mail til helles.havehus@gmail.com

Skriv et svar

