Jeg har lovet at skrive lidt om, hvad jeg serverede den dag vi fik en flok studenter på besøg.

Jeg havde på forhånd bagt små, søde græskarboller. En ny opskrift på nogle virkelig gode boller, som jeg helt sikkert vil bage igen, bare i større udgave.

Græskarboller

1 dl. olie
2 dl. mælk
2 dl. vand
50 gr. gær
2 tsk. salt
100 gr. græskarkerner
120 gr. fuldkornsmel
400-500 gr. hvedemel

Varm vand og mælk til det er lunkent, rør gæret ud deri og tilsæt olie. Kom salt, græskarkerner, fuldkornsmel og det meste af hvedemelet i skålen. Ælt dejen med så meget mel, at den stadig er fugtig. Stilles lunt og tildækket til hævning i 1 time. Ælt dejen let igennem og form den til ca. 50 små boller. Efterhæver 15 min. på pladen. Bages 15-17 min. ved 200 gr. på midterste ovnrille.

Vi smurte bollerne med forskelligt fyld, og anrettede dem på store fade.

Avocadosmør med parmaskinke og pesto med soltørrede tomater
Miraclewip, røget laks og asparges (fra glas)
Tunmousse med kaviar
Smør, camembert med en drue (sat fast med en tandstik)

Avodacosmør

1-2 avocadoer
Citronsaft
salt og peber

Tag skrællen af avocadoerne og mos kødet med citronsaft. Smag til med salt og peber. Smøres under pålægget, som f.eks. kan være parmaskinke eller en god pølse.

Pesto med soltørrede tomater

1 glas basilikumpesto
8-10 soltørrede tomater

De soltørrede tomater hakkes fint og blandes med pestoen.
Smørres f.eks. oven på parmaskinke, eller anden god pålæg.

Derudover var der chokoladefontæne med frugt – forskellig melon, ananas, banan og jordbær.

Skriv et svar

