Vi kørte ud i det blå, med manden bag rattet, og mig placeret med rygstøtte og puder på bagsædet. Ikke for langt var mit ønske, og han satte kursen mod Øster Hurup.

Østkysten er ikke der, jeg er kommet mest i mit voksenliv. Til gengæld kom jeg der tit som barn, vores faste ferieparadis var engang Hals. Men inden da tog vi ofte til Øster Hurup. Sikkert mest fordi stranden der var mere børnevenlig end vestkysten. Min mand er derimod altid kommet på vestkysten, fordi hans bedsteforældre boede i Løkken, og nu har svigerforældrene sommerhus der, så det er naturligt at tage derop istedet.

Det er sjovt at gense steder man er kommet som barn. Jeg husker stranden ved Øster Hurup, hvor man skulle gå rigtig langt bare for at komme ud, så vandet nåede til navlen. Stille vand og meget mere grønt og frodigt end vestkysten. Havnen som var en hyggelig lille fiskerihavn, og sådan set stadig er det. Nu er der bygget ferieboliger klods op ad havnen – pænt er det da, men jeg synes måske ikke rigtig det passer ind i havnemiljøet.

Det er utroligt, at der kan være så stor forskel mellem kysterne i så lille et land som Danmark.

Jeg elsker ture ud i det blå, hvor man ser vore smukke Danmark.

Skriv et svar

