Mens ungersvenden tog sig af støvsugningen her i huset, kunne jeg jo lige lægge an til boller. Datteren skal på studietur med gymnasiet senere i dag. De skal med nattoget til Kastrup og derefter med fly til Rom. Undervejs skal der jo provianteres og jeg tænkte at en bolle og en muffin sikkert kunne holde sulten stangen, indtil der venter dejlig italiensk mad.

Tiden er lang når det er begrænset hvad man kan lave, og når maskinen sørger for æltningen og jeg helst skal stå op, er det en aktivitet som jeg kan klare.

Jeg har en grundopskrift, som er meget løs og som kan rettes til, alt efter hvad der er i skabet. Idag er der lavet to slags boller, for nogen er mest til det grove og andre er det ikke.

Grundopskrift på boller:

1 pk. gær
3 dl. mælk (eller ca. 4 dl. kærnemælk, eller måske halvt vand og halvt surmælksprodukt)
1 dl. rapsolie
1 spsk. sukker (eller tilsvarende honning)
1 tsk. salt
ca. 400 gr. mel. (det er meget forskelligt hvilken mel jeg bruger, hvis der kun bruges hvedemel skal der bruges ca. 500 gr.)
Her har jeg i de grove brugt, 1-1½ dl. femkornsblanding, en rest durummel, en rest italiensk pizzamel og almindelig hvedemel. I de knap så grove er der brugt ca. 2 dl. fuldkornsmel og resten almindelig hvedemel. Pas endelig på ikke at komme for meget hvedemel i, dejen skal være blød, men til at røre ved.

Hæver ½-1 time og formes til boller, som igen hæver mindst ½ time. Bages ved 200 grader i 15-20 minutter alt efter størrelsen på bollerne.

En mening om “Rejseboller

Skriv et svar

