Brød og roser af Inge Eriksen

Jeg har læst første bind af Inge Eriksens erindringer. Her fortæller hun om sit liv fra hun blev født i 1935 og til hun udgav sin første roman “Victoria og verdensrevolutionen” i 1975.

Inge Eriksen er født i Skørping syd for Aalborg, hun har boet i København og har i det hele taget rejst meget og ofte har hun været på lange rejser rundt om i verden. I bogen fortæller hun om sin opvækst i et hjem, hvor moren var alene med de to børn. Faren døde i Neuengamme lige inden krigen sluttede. Inge stod faren meget nær, og det kneb mere med moren, der forsøgte at sætte grænser for sin datter, hvilket aldrig helt lykkedes.
Hun tager en studentereksamen i Aalborg i 1957, og arbejder derefter indenfor forskellige brancher, inden det hun tager en lærereksamen i København i 1973.

Kendetegnende for Inge Eriksen er at hendes bøger har en indholdsmæssig tilknytning til Aalborg, byen med de mange facetter, som er et oplagt scenarie for en god historie.

Jeg har tidligere læst “En kvinde med hat” af Inge Eriksen, og det var nok første gang jeg hørte om Inge Eriksen.

Jeg er ikke gammel nok til at have oplevet 50erne og 60erne, med studenteroprøret og kvindebevægelsen, men Inge Eriksen formår at beskrive det med en kritisk indgangsvinkel. Hun tager ikke alt for gode varer, og insisterer på retten til sine egne meninger, hvilket ikke altid falder i god jord. Jeg vil helt sikkert anbefale Inge Eriksens bøger, især hvis man gerne vil læse historiske bøger med en personlig indgangsvinkel, og så elsker jeg selvfølgelig den indholdsmæssige tilknytning til min egen by.

Forfatter Helle Kjær

Jeg hedder Helle, jeg er 52 år og bor i Aalborg, den bedste by i Danmark. Jeg er gift med min mand, som jeg har kendt i 30 år, jeg er mor til 2 skønne, voksne børn og derudover er jeg 'mor' til vores dejlige Jack Russell Anton. På min blog skriver jeg om mit helt almindelige liv ;-) Min store interesse er håndarbejde, mest strik og hækling. Senest er vævning også kommet i spil, og jeg øver mig stadig. Derudover læser jeg meget, mest krimier, men også biografier finder vej til mit natbord. Om sommeren bruger jeg meget tid i min have, og så har vi en fin lille sejljolle, som vi elsker at sejle ud på Limfjorden i. Skriv meget gerne en kommentar her på bloggen. Du må også meget gerne sende en mail til helles.havehus@gmail.com

Skriv et svar

