Jeg er forlængst færdig med Hypnotisøren, men har gået og grublet lidt over den.

Jeg synes, det var en udmærket krimi og jeg er meget spændt på, at de kommende bind i serien. Den er spået ligeså stor succes, som Stieg Larssons trilogi, og det skal blive spændende at følge.

Hypnotisøren handler om den sovepillespisende læge og hypnotisør Erik Maria Bark, som bliver kaldt ind på hospitalet for at hypnotisere en teenagedreng.  Han er stærkt såret efter en bestialsk massakre på hans familie, og for ikke at traumatisere ham yderligere vil hypnotisere ham. Der er en overlevende søster, og det drejer sig om at finde hende, inden gerningsmanden finder frem til hende. Snart viser det sig imidlertid, at det sandsynligvis er den unge mand, der er blodbadets gerningsmand. Efter at have dræbt en sygeplejerske, stikker han af fra hospitalet, på jagt efter den overlevende søster og hypnotisøren som åbnede hans sind. Samme nat forsvinder Erik Maria Barks søn fra hjemmet. Nu handler det om, for kriminalkommisær Joona Linnas både at finde sønnen, som er alvorligt syg af en blødersygdom og gerningsmanden til massakren.Men hænger sønnens forsvinden sammen med denne sag, eller hænger det sammen med det dårlige selskab, som han tilsyneladende er havnet i.

Der skiftes der spor noget over midten i bogen. Vi skal ti år tilbage, hvor Erik får lov til at fortælle sin historie om, hvorfor det blev, som det blev. Så tager vi igen fat på nutiden og en grand finale. Det er en smule forvirrende, og jeg havde  lidt svært ved at finde rundt i det. Måske skyldes det primært, at jeg læste den på svensk, hvilket ikke falder mig helt naturligt.

Hypnotisøren er bedre skrevet litterært, mere raffineret og elegant. Men den mangler Stieg Larssons kulørte persongalleri, den politiske indignation og humor er der meget lidt af.  Når det er sagt, mener jeg at plottet holder, der er ingen løse ender og en rimeligt troværdig historie. 

En flot krimidebut og jeg glæder mig til at læse forsættelsen.

Skriv et svar

