I går da jeg kom hjem fra arbejde, var der en dejlig duft i hele huset. Datteren var igang med at bage småkager. Vi plejer at bage to slags småkager til jul, Ingenting og vanillekranse. Ingenting er egentlig en sønderjysk småkage og hvordan opskriften er kommet til min familie, har jeg ingen anelse om. Der er, så vidt jeg ved ingen i min familie, der stammer fra Sønderjylland, men småkagen har ihvertfald været en fast del af min jul, så længe jeg husker. Det er en marengssmåkage, sød og sprød, og derfor også en helt sikker favorit hos børnene i familien.

Jeg plejer ikke at bage brunkager, og da jeg var igang med dem kunne jeg pludselig godt huske hvorfor. Det er næsten umuligt at skære dem ud, uden at de går i tusind stykker. Men for et par uger siden var vi på besøg hos min tante og onkel, og der fik vi de mest fantastiske brunkager, så det fik jeg altså også lyst til at bage i år.

Så nu mangler vi kun Madam Mangors vanillekranse, som især sønnen ikke mener kan undværes i julen. Dejen er lagt, men måske bliver de først bagt i morgen.

Lige nu er der tid til julekalender og hygge.

Skriv et svar

