Jeg er bloddonor, og har været det i mange år efterhånden. Jeg kommer også ret ofte i blodbanken, da min blodtype er sådan en, som de meget gerne vil have. Den kan nemlig bruges akut, ved ulykker og lignende, hvor der ikke er tid til først at blodtypebestemme den der skal modtage blodet. Det betyder også, at blodbanken ofte ringer og beder mig komme med kort varsel. Det gør jeg gerne, jeg ved jo at det hjælper nogle mennesker, som har brug for det.

 

Blodbanken 

Et eller andet sted, så har jeg jo nok den mening, at man har pligt til at hjælpe, hvis man på nogen måde har mulighed for det. At være bloddonor er ikke en belastning for mig, udover at det selvfølgelig kan være en smule ubehageligt, især de første gange man bliver tappet.
Begge vores børn har samme blodtype som mig, og min datter har længe sagt, at hun også ville være bloddonor. Nu har det jo hidtil været sådan, at man først kunne blive donor, når man var fyldt 18 år. For nylig fandt jeg så ud af, at fra 1. januar  2009, kan man starte, når man er 17 år, hvis forældrene skriver under på det. Jeg var med hende derinde for et par måneder siden for at blive tilmeldt registret, og få lavet de første tests. Hun har så ventet, og i sidste uge ringede de til hende og bad hende komme her i ferien.
Så vi var derinde til hendes første rigtige tapning i tirsdags. Hold da fest, hvor var hun nervøs. Blodtrykket var højt og blodet løb simpelthen så langsomt, fordi hendes fingre var iskolde. Forhåbentlig var det mest nerver, fordi det var hendes første rigtige tapning, og jeg håber da, at det går bedre næste gang. Personalet var rigtig søde, og gjorde alt muligt for, at hun kunne slappe af, og der blev hentet en varmedims til hendes kolde fingre. Bagefter syntes hun, at det havde været lidt ubehageligt, men ikke mere end at hun er frisk igen næste gang. Jeg er så stolt af hende.
Er du donor?

 

4 meninger om “Blod er en gave

  1. Det kan du tro 🙂 men jeg holdt en meget lang pause, ca 20 år 🙂
    Jeg har også en type, der er bud efter, så jeg går faktisk og venter på de snart kalder mig ind igen 🙂

  2. Flot af din datter, for det er da lidt skraemmende foerste gang. Jeg er selv bloddonor, jeg har faktisk faaet soelvmedalje i bloddonation for flere aar siden og goer hvad jeg kan for at hive hele verden med, hver gang jeg skal donere, for det er bare saa vigtigt.

  3. Jeg ville gerne, men min læge frarådede mig det, fordi det er temmelig svært at tappe blod fra mig, bare til en almindelig blodprøve 🙂

  4. Sejt gået af din datter Helle 🙂 – håber det bare var første gang tingene drillede lidt. Tror det er en stor tryghed for hende at du ville tage med til tapningen 🙂
    Synes det er et rigtigt godt initiativ, som gemalen og jeg desværre ikke kan deltage i på grund af vores sygdomshistorik.

Skriv et svar

