Flensborg

Vi har tit været i Flensborg, men oftest kun lige igennem eller indenom en butik for at handle, når vi nu alligevel kørte igennem på vej syd på.

I ferien tog vi igen derned, men denne gang var det Flensborg der var selve målet med vores tur. Vi havde lovet ungerne en tur derned og var enige om, at denne gang ville vi se byen.

 

På vejen derned synes manden at vi skulle have lidt historie undervisning, så han fortalte om Flensborgs historie gennem tiden. Det er rigtig hyggeligt når man kører sammen med sine store børn, at snakke om det man ser og måske kan både de og vi lære noget af hinanden.

Flensborg er en gammel dansk købstad, og havde sin storhedstid mellem 1450 og 1600, hvor byen var centrum for en omfattende østersøhandel. På det tidspunkt var det Danmarks største handelsby med et indbyggertal på 5000 og en handelsflåde på 200 skibe. Trediveårskrigen og Den store nordiske krig satte imidlertid en stopper for byens betydning, mange mennesker flygtede fra krigen og pesten som fulgte i kølvandet,  og handelsflåden blev reduceret til 9 skibe.

Den næste velstandsperiode kom i slutningen af 1700 tallet, hvor man sejlede med tobak, sukker og rom fra Vestindien. På denne tid var der mere end 20 romhuse i Flensborg. I dag er der stadig 2 romhuse tilbage, som producerer Flensborg-rom. Jeg har aldrig hørt om Flensborg-rom, men den er åbenbart meget kendt.

Efter krigen i 1864 overgik byen til Tyskland, og havde dermed ikke mere den store betydning for Danmark. Ved valget til den nordtyske rigsdag i 1867 0var der stadig dansk flertal. Men ved folkeafstemmningen i 1920 stemte 75 % tysk og 25 % dansk, og Flensborg forblev tysk.

 

 Gågaden i Flensborg

 

Vi startede med en tur i gågaden, hvor vi også fik en dejlig  frokost. Allerede på vej derned havde sønnen bestemt at han ville have wienersnitzel, og den hoppede vi andre med på.

 

 Frokost i Flensborg

 

Derefter gik vi rundt i byen lidt på må og få. Flensborg er en by med mange gamle huse, og flere var ved at blive restaureret. Der var flere gader med huse, som vi kender fra Hjelmerstald i Aalborg. Smukke, hyggelige og lidt klemte ser de ud, helt sikkert med masser af charme indenfor og måske en dejlig gårdhave bagved.

 

 

                         Gamle huse2              Gamle huse1

 

 Det er meget sjovt at se, hvor meget det danske stadig præger byen. Der tales dansk og mange navne er danskklingende. Kirkerne har danske navne bla. Vor Frue Kirke og Sankt Hans Kirke.

Der er danske biblioteker, og helt tilfældigt kom vi forbi det Danske Centralbibliotek, som jeg indimellem har kontakt til igennem mit job. Mand og unger blev, trods protester, slæbt med indenfor, og vi fik en snak og var rundt og se biblioteket.

 

                          Julie og globus              Dansk Centralbibliotek            

 

Vi kom sent hjem, efter en dejlig tur med vores børn, som fandt sig i forældrenes mærkelige påfund om hvad der skulle ses.

Forfatter Helle Kjær

Jeg hedder Helle, jeg er 52 år og bor i Aalborg, den bedste by i Danmark. Jeg er gift med min mand, som jeg har kendt i 30 år, jeg er mor til 2 skønne, voksne børn og derudover er jeg 'mor' til vores dejlige Jack Russell Anton. På min blog skriver jeg om mit helt almindelige liv ;-) Min store interesse er håndarbejde, mest strik og hækling. Senest er vævning også kommet i spil, og jeg øver mig stadig. Derudover læser jeg meget, mest krimier, men også biografier finder vej til mit natbord. Om sommeren bruger jeg meget tid i min have, og så har vi en fin lille sejljolle, som vi elsker at sejle ud på Limfjorden i. Skriv meget gerne en kommentar her på bloggen. Du må også meget gerne sende en mail til helles.havehus@gmail.com

Skriv et svar

