Ud i det blå

Vi har ofte været på ferier rundt omkring i Danmark. Jeg synes, at det er vigtigt, at børnene lærer noget om deres eget land, så de har i tidens løb set mange af de attraktioner Danmark kan byde på. Nu er de så store, at de ikke altid synes, at det er sjovt at blive slæbt med på museer og se på de skønne naturoplevelser, vi har herhjemme. Til gengæld nyder vi det rigtig meget når de er med.

 

                         Sten ved Ejer Bavnehoj              Tarn ved Ejer Bavnehoj

 

Vi  kørte forbi Ejer Bavnehøj i vores ferie. Hver gang vi kører forbi, fortæller vi ungerne, at det er det højeste sted i Danmark. Vi har været der for flere år siden, men da var børnene så små, at de ikke husker det. Denne gang havde vi tid, så vi blev enige om at smutte derop.

Ejer Bavnehøj bryster sig af at være det højeste sted i Danmark, og det blev det også målt til at være tilbage i 1800 tallet. Men i 1941 fandt man ud af, at en gravhøj i Yding skov faktisk var højere. Der blev foretaget nye målinger og det betød at Ejer Bavnehøj med sine 170,35 m. nu er det trediehøjste, naturlige punkt i Danmark. Med Møllehøj på 170,86 m og Yding Skov på 170,77 m på henholdsvis 1. og 2. pladsen.

 

Udsigt fra Ejer Bavnehoj

Forfatter Helle Kjær

Jeg hedder Helle, jeg er 52 år og bor i Aalborg, den bedste by i Danmark. Jeg er gift med min mand, som jeg har kendt i 30 år, jeg er mor til 2 skønne, voksne børn og derudover er jeg 'mor' til vores dejlige Jack Russell Anton. På min blog skriver jeg om mit helt almindelige liv ;-) Min store interesse er håndarbejde, mest strik og hækling. Senest er vævning også kommet i spil, og jeg øver mig stadig. Derudover læser jeg meget, mest krimier, men også biografier finder vej til mit natbord. Om sommeren bruger jeg meget tid i min have, og så har vi en fin lille sejljolle, som vi elsker at sejle ud på Limfjorden i. Skriv meget gerne en kommentar her på bloggen. Du må også meget gerne sende en mail til helles.havehus@gmail.com

2 thoughts on “Ud i det blå”

  1. Der skal vi da op en dag, vi har nemlig altid gjort holdt der, når vi skulle sydpå, men ikke på toppen🙂

  2. Nej, de fleste når vist ikke længere end til rastepladsen. Fra toppen er der en fantastisk udsigt, den er nok værd at køre et par kilometer efter🙂

Skriv et svar

