Idag tog manden og jeg cyklerne og kørte i Friluftsbadet. Jeg kommer der ikke så ofte selvom vi bor så tæt på, og det er egentlig synd. Det er en dejlig oase i Aalborgs vestby, og når vejret er godt, er der fyldt med mennesker. I min ungdom har jeg tilbragt mange solrige dage med vennerne i “frilleren”, som vi kaldte det dengang. Vi tog knallerterne og dem på cykler, hang på, og så kørte fra vi fra Aalborg øst til den anden ende af byen og tilbragte lange, dovne dage der.  Drengene konkurrerede om at hoppe fra vipperne, eller svømme tværs over fjorden til Egholm, mens vi piger kiggede beundrende på.

Jeg tror såmænd ,at det er det samme idag. Min datter fortalte om, hvordan fordelingen af folk er i friluftsbadet. På den ene side ligger børnefamilierne,  på den ande side dem der ikke bader, og ved vipperne ligger de unge. Det er sjovt at høre hende fortælle. Jeg mindes, at sådan var det da vist også, da vi var unge. I dag tænker vi ikke så meget over hvor vi ligger os. Men dengang var det utænkeligt, at man lå på den side hvor børnefamilierne lå, der var kun et sted man kunne ligge i den alder, og det var naturligvis på skråningen over ved vipperne og det dybe bassin. 

Idag var der ikke mange mennesker i friluftsbadet,  selvom vejret var dejligt.  Jeg elsker at sidde, og se på mennesker omkring mig. Især børnene er pragtfulde,  der lød høje hvin når man skulle i vandet første gang, glade grin, lidt panik fordi isen smelter for hurtigt i varmen. Forældre der sidder og holder øje med poderne som boltrer sig i vandet. Så kom datteren og faren blev lokket med i vandet. 20 grader var vandet og det er da helt godt.

Det er lummervarmt og parasollen har været fremme. Nu venter vi på skraldet, det må da komme. Der bliver mørkere og mørkere,  men ingen regn endnu.

Skriv et svar

