Himmeløje

 

Arne Dahl er pseudonym for svenske Jan Arnald, som tilbage i 90’erne ønskede et frirum hvor han kunne skrive krimier. Himmeløje er den 10. bog i serien, som handler om rigspolitiets specialenhed, der skal opklare voldskriminalitet med internationale aspekter, kendt som A-gruppen.

 

I Himmeløje bliver A-gruppen tilfældigt involveret i et røveri mod en videobutik, og røveriet bliver optaget af et overvågningskamera, som efterfølgende pludseligt forsvinder. Opklaringen fører til en andre forbrydelser, som handler om international kvindehandel og handel med ulovlige slankemidler til anorektiske unge kvinder. Samtidig bliver tidligere A-gruppe medlem Paul Hjelm sat på en opgave med at opspore en tidligere chef i SÄPO, som på mystisk vis er forsvundet. Han opdager næsten samtidig at hans datter lider af anoreksi, og står i et dilemma mellem at lægge sine kræfter ind på at forsøge at hjælpe sin datter eller finde den forsvundne chef.

 

Her i den 10., og måske sidste bog i serien tager Arne Dahl emnet overvågning op. Hvordan overvågningskameraer, mobiltelefoner, internet, mails, dankort o.s.v. altsammen er med til at kortlægge vores færden. Hvordan dette kan misbruges, men også hvordan det kan bruges i den gode sags tjeneste.

 

Arne Dahl satsede på at skrive en opfølgning på Sjøwall og Wahlöö’s serie fra 70’erne, og det har han nu gjort. Dette skulle være den sidste i en 10-binds serie, og i sidste kapitel bliver A-gruppen opløst, eller gør den …

 

Mit første bekendtskab med Arne Dahl, og jeg er imponeret. Jeg var fanget fra første side. Den er absolut et must for dem som kan lide en god krimi. Måske er det den sidste bog i serien, men så er der heldigvis de 9 tidligere, som jeg endnu ikke har læst.

 

Bøger i serien om A-gruppen:

Misterioso (2001)
Ondt blod (2002)
Op til toppen af bjerget (2002)
Europa blues (2003)
Vældige vande (2004)
En skærsommernatsdrøm (2004)
Dødsmesse (2005)
Mørketal (2006)
Efterskælv (2007)
Himmeløje (2008)

4 meninger om “Arne Dahl – Himmeløje

  1. Tak Helle – nu ved jeg hvad jeg skal sætte gemalen igang med at læse som den næste krimi serie. Han har nemlig overhalet mig indenom 😉

  2. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om lydbøger Helle. Elsker at se, røre, dufte mine bøger – er vist besat af at eje bøger 😉 Men det er rigtig smart at de fås som lydbøger nu – sikke et udvalg fx svagtseende har i forhold til for bare et år eller 2 siden.

Skriv et svar

