Jeg synes at Photoshop er et rigtig godt program. Desværre er det lidt langhåret at komme igang med, og man skal bruge temmelig meget tid på at sætte sig ind i det. Jeg prøver at tage det bid for bid, efterhånden som jeg får brug for nye funktioner. I første omgang har jeg været ved at finde ud af hvordan man laver runde hjørner, og her er en opskrift. Hvis der er nogen der har en lettere metode vil jeg gerne høre om det.

 

1) Start med at åbne billedet

2) Højreklik på den lille thumbnail af billedet i “Layer” paletten, vælg “Layer from Background” og klik på ok i popup vinduet

 

Runde hjørner 1

 

3) Klik på “Lock” i “Layer” paletten

 

Runde hjørner 2

 

4) Klik på “Rounded rectangle Tool” i værktøjskassen. Hvis du ikke umiddelbart kan finde den, så klik på “Rectangle Tool” og hold musen nede, så vil den dukke op nedenunder.

 

Runde hjørner 3

Øverst skal du vælge “Paths” og sætte “Radius” til den ønskede størrelse. Det er radius der bestemmer, hvor runde hjørnerne bliver. Jeg har sat den til 100 px, men prøv dig frem til du får den størrelse du ønsker.

 

5) Marker den del af billedet du vil beholde. Det kan være en del af billedet eller som her hele billedet. Højreklik i billedet og klik på “Make Selection …”

 

Runde hjørner 4

I popup vinduet vælges 0 i “Feather Radius”, klik på ok

 

6) Klik på crtl + shift + i for at omvende (inverse) det valgte. Altså så det er hjørnerne der bliver det der er valgt

 

Runde hjørner 5

 

7) Tryk på delete

 

Runde hjørner 6

 

 

Runde hjørner 7

… og sådan kommer det færdig billede til at se ud.

Skriv et svar

