Igår var jeg til skole/hjem samtale med sønnen, og fik en rigtig træls meddelelse. I hans klasse er der 14 elever og det er en super god klasse. Det siger sig selv, at når der ikke er flere elever, er der rigtig god tid til den enkelte elev og det har været godt for ham. Han er ikke så vild med skole og lektier, og han skal helst holdes i ørerne for at tingene bliver lavet.  Næste år skal de to 7. klasser så lægges sammen til een klasse med – og hold nu fast – ialt 28 elever.  Jeg er rystet, man kan simpelthen ikke byde de unge mennesker dette. Rent pædagogisk er det en skændsel, for ikke at tale om at lokalerne som de sidder i, umuligt kan rumme så mange elever. Jeg frygter det værste.

I forvejen sidder de i nedslidte lokaler, på skoler som ikke er blevet vedligeholdt i årevis, ofte med dårlige materialer og ikke særlig gode faciliteter. På vores skole har man været i gang med indendørs renoveringer, men er aldrig blevet færdig, fordi bevillingerne gang på gang bliver slettet eller flyttet på kommunens budget. Jeg sad i skolebestyrelsen i 8 år, og jeg ved hvilken kamp det er at få enderne til at nå sammen.

Jeg er simpelthen så vred og frustreret. Hvordan kan man forvente, at man får flere unge til at tage en ungdomsuddannelse, når man ikke ønsker at bruge ressourcerne på dem i folkeskolen. Det animerer dem jo ikke netop til at læse videre, hvis deres oplevelser i folkeskolen er dårlige .

Men nu er bægeret altså fuldt. Jeg vil ikke stiltiende acceptere denne forringelse, for de ældste elever på skolen. De skal snart i gang med de afsluttende eksamener og jeg ved ikke hvordan man forventer at det skal gå.

Jeg har været ved at undersøge, hvad Aalborg Kommunes regler for tildeling til skolen er, og såvidt jeg kan læse, arbejder man ikke med en absolut klassekvotient , men derimod med det, de kalder et skråt loft, hvor henholdsvis den 26. den 27. og den 28. elev hver udløser 1/3 klasse. Og så forstår jeg da slet ikke hvordan,  man kan komme op på 28 elever i een klasse.

En mening om “Jeg er vred

  1. Det er for dårlig som man behandler skole elever, det skulle lige være byrådet der skulle arbejde i den slags lokaler så skulle der nok ske noget.
    Råb du bare op, på et tidspunkt må de da forstå der skal ske noget, høre også børn bliver syge af at være i de dårlige lokaler og så mange de sætter sammen det er da ikke burhøns.

Skriv et svar

